Ești pregătit să cumperi primul scaun auto pentru copilul tău?Află de ce ar fi bine ca el să fie un scaun pentru rear facing extins (rear facing prelungit).
Multe s-au schimbat în ultimii zeci de ani în ceea ce privește creșterea copiilor. Îi auto-diversificăm și ne zbatem pentru alăptare, învățăm să-i creștem cu blândețe și empatie, îi purtăm în sisteme și scaune de mașină.
Multe s-au schimbat și totuși, uneori, parcă nu destule lucruri.
Transportul copiilor în scaune auto și scoici auto adecvate vârstei ar trebui să fie o prioritate pentru toți părinții.
Dacă în 1965 industria producătoare de mașini auto din România reușea să acopere în jur de 3500 de automobile anual, în 2018 se produceau doar în România peste 440 mii de autoturisme*. Creșterea numărului de mașini produse în țară, înmatriculate în țară și rulate pe drumurile din România, face situația transportului celor mici și mai încurcată.
Nu e greu de imaginat de ce replici precum: “noi am crescut bine și așa”, nu sunt deloc viabile în fața nenumăratelor accidente auto.
Ce este transportul Rear Facing?
Sistemul rear facing sau RF este modalitatea de transport a copiilor în scaune auto care sunt amplasate în mașină cu spatele la sensul de mers.
În momentul de față, este considerat cel mai sigur mod de amplasare a scaunului auto pentru copii.
Nu e de mirare că în țările nordice, precum Suedia, Norvegia sau Finlanda acest sistem de transport este cel mai des întâlnit. Mai mult de atât, inclusiv legislația este adaptată în acest sens și nu permite transportul copiilor în scaune cu fața la sensul de mers decât după împlinirea vârstei de 2 ani. Cu toate acestea, cei mai mulți dintre copii fac RF extins.
În România, legislație prevede ca orice copil să fie transportat în scoică sau scaun auto RF până la vârsta de minim 15 luni.
Diferența între cele două sisteme de legi este imensă, când vine vorba de viața copiilor noștri și veți vedea de ce.
De ce să transportăm copiii Rear Facing?
Scaunele auto, deși toate servesc același scop, sunt foarte diferite între ele. Fiecare marcă, dar și fiecare categorie de scaun are caracteristici dintre cele mai variate.
Scaunele Rear Facing fac parte dintr-o categorie distinctă de toate celelalte și e bine să cunoaștem care este diferența pe care ele o pot face în viața familiei – la propriu.
Diferența Rear Facing la impact
În cazul unui impact, fie el și minor, coloana unui copil nu este suficient de dezvoltată pentru a rezista forțelor care pun presiune pe ea.
Atunci când scaunul este poziționat cu fața la sensul de mers presiunea pusă pe corpul unui copil, la un impact frontal, este atât de mare încât coastele se rup, iar organele interne pot fi străpunse cauzând hemoragie. Și chiar dacă asta nu s-ar întâmpla, coloana nu va putea suporta o asemenea forță și s-ar fractura.
Gândiți-vă cum centura vă ține pe loc, în vreme ce forța impactului vă propulsează corpul în față cu o putere foarte mare. E nevoie doar de un exercițiu de imaginație pentru a realiza ce se poate întampla cu un copil într-o asemenea situație.
Statistica accidentelor
Deși nimeni nu-și dorește să se gândească la accidente și mai ales la consecințe nefericite, ele sunt o realitate în România și peste tot în lume.
Conform statisticilor realizate de autoritățile române, doar în 2019 au avut loc peste 8600 de accidente, din care 1864 de decese.* În anul 2021 peste 150 de copii au murit în accidente auto. Din cei 150 de copii, majoritatea nu erau transportați în scaun auto sau erau în scaune auto poziționate cu fața la sensul de mers.
Și acum să mai facem un mic exercițiu de imaginație: cum ar fi dacă toți acești copii ar fi asigurați corespunzător într-un scaun auto RF?
Ca să nu fie prea complicat vă vom ajuta noi cu o altă statistică, de data aceasta din Suedia.
Între anii 1992-1997, doar 9 copii asigurați corespunzător în scaune auto poziționate cu spatele la sensul de mers au murit în accidente auto.
În România nu avem statistică pentru această perioadă, dar știm că suntem pe primele locuri în Europa la numărul de accidente auto cu decese. Asta spune multe, nu?
Din peste 1 milion de scaune auto RF folosite în Suedia, nu se cunoaște nici un caz de rănire gravă a vreunui copil în accident frontal. Nu doar că sunt eficiente în protejarea copilului de deces, dar scaunele rear facing sunt extrem de sigure și când vine vorba de răni majore sau minore.*
Ce este Rear Facing extins sau Rear Facing prelungit?
Pentru că nu e suficient ca un copil să fie protejat doar până la vârsta de 2 ani, cum prevede legislația din Suedia, majoritatea copiilor sunt purtați într-un scaun auto RF până pot fi transportați în siguranță doar cu centura mașinii. Așadar nu e de mirare că dacă faceți excursii în alte țări din Europa veți vedea copii de 8 ani care încă stau în scaune auto RF.
Nu credem că e suficient ca un copil să ajungă la vârsta de un an jumătate pentru a spune că e suficient de mare pentru a fi transportat cu fața la sensul de mers. Nici măcar la vârsta de 4 ani nu e suficient de dezvoltat pentru acest lucru.
Cu toate acestea, mulți părinți cedează dorințelor sau plânsului copilului și întorc scaunul sau cumpără altul, se aliniează credințelor impuse de grup sau pur și simplu decid că împotriva unui scaun auto.
Care sunt scaunele pentru Rear Facing extins?
Toate tendințele actuale în ceea ce privește transportul copiilor recomandă ca aceștia să călătorească cu mașina în scaune RF până la vârsta de cel puțin 4 ani. Omologările scaunelor spun că acești 4 ani se traduc în aproximativ 105 cm înălțime sau 18-19 kg.
Prin urmare, orice scaun rear facing care poate purta un copil până la acești parametrii este considerat absolut normal și nu intră la categoria scaun pentru rear facing extins.
Bazându-ne pe logică, toate scaunele care sunt rear facing și pot transporta copii peste 19 kg, 105 cm și 4 ani sunt cele care se încadrează la categoria rear facing extins.
Scaunele auto pentru copii sunt, în marea lor majoritate, supuse unor teste de impact, rezistență, anduranță etc. Condițiile, de cele mai multe ori, nu sunt cele reale. Prin urmare nu se testează folosindu-se o viteză reală sau un manechin cu o greutate corespunzătoare. Din acest motiv unele scaune trec aceste teste de siguranță. Unele teste sunt standard și impun cerințe minime pentru ca un scaun să poată ieși pe piață.
Separat de aceste teste, e bine să știți că există și institute independente care efectuează testări suplimentare, riguroase cum este, de exemplu, testul PLUS. Acesta se referă chiar la caracteristicile pe care un scaun pentru RF extins trebuie să le întrunească dintre care cea mai importantă este siguranța.
Cum ținem copiii în scaun pentru Rear Facing extins?
Viața de părinte nu e ușoară, iar atunci când se adaugă și provocarea de a ține un copil în scaun de mașină timp îndelungat lucrurile sunt și mai complicate.
Cu toate acestea, e bine să știi că tu, dragă părinte, nu ești singur!
Nu ești singurul cu copil care plânge în scoică și nu-ți vine să pleci niciodată de acasă.
Nu ești singurul care preferă să facă vacanța cu avionul pentru că cel mic nu vrea în mașină.
Nu ești singurul care știe toate cântecele de copii până ajunge la supermarket.
Nu ești singurul care are impresia că scaunul e motivul pentru care copilul vomită în mașină.
Nu ești singurul care se gândește că picioarele școlarului nu mai încap bine.
Nici singurul care are discuții interminabile cu partenerul pe tema scaunului auto.
Știm câte sunt gândurile care-ți străbat mintea când vine vorba de transportul copilului. Mai știm și că ești bine intenționat, iar singura ta grijă este ca el să fie în siguranță.
Ei bine, avem nevoie doar de câteva minute pentru a te asigura că un scaun auto rear facing poate salva viața copilului tău dacă este folosit vreme îndelungată.
Beneficiile Rear Facing extins
Deși până ajung la vârsta de 5 sau 6 ani copiii sunt pregătiți pentru a fi mutați în scaune înălțătoare din punct de vedere al înălțimii, din punct de vedere al siguranței lucrurile se schimbă.
Un scaun rear facing va susține gâtul, capul și coloana într-o poziție sigură chiar și în cazul unui impact frontal. Imaginați-vă o forță de 300-320 kg care este aplicată gâtului unui copil și ce poate face ea. Nu sună prea bine, nu?
Într-un scaun rear facing, o mare parte din această forță este preluată de scaun, iar spatele, capul și bazinul sunt protejate de componentele de siguranță ale scaunului. Nu doar capul și spatele sunt mai în siguranță, ci și fața. Dacă parbrizul se sparge toate acele cioburi nu vor zbura în fața copilului.
Chiar dacă spațiul de la picioare pare puțin, unele scaune pentru RF extins permit montarea pe marginea banchetei pentru loc suplimentar. În plus, poziția cu picioarele încrucișate este una normală și sănătoasă pentru un copil și îi oferă confort. Spre exemplu, într-un scaun FF picioarele nu vor atinge podeaua mașinii, iar picioarele vor atârna, ceea ce poate duce la dureri musculare și articulare sau poziție incomodă.
Scaunele pentru Rear Facing extins au avantajul de a putea fi montate încă din momentul în care copilul stă în șezut, iar unele din ele pot fi folosite chiar de la naștere. Pe lângă testele suplimentare efectuate pe aceste scaune, materialele premium folosite și confortul asigurat, ele sunt benefice pentru bugetul familiei. Imaginați-vă că nu mai este cazul să cumpărați mai multe tipuri de scaune, ci doar să investiți într-un scaun pentru RF extins.
Majoritatea scaunelor pentru Rear Facing prelungit sunt destul de înalte încât copilul poate să vadă foarte bine pe fereastra mașinii. Poziția cu spatele la sensul de mers este una mult mai bună pentru a avea contact vizual cu oricine este lângă el pe bancheta din spate. Prin urmare, toate jocurile de pe parcursul călătoriei pot fi distractive și ușor de realizat. Dacă sunteți singuri în mașină, o oglindă montată pe tetiera din spate vă poate ajuta să-l monitorizați în orice moment.
Părinții care au înțeles că a transporta copilul în siguranță nu are nimic de-a face cu norocul, ci doar cu informarea nu fac parte dintr-un club secret al parinților atotștiutori. Știm că uneori presiunea socială ne poate face să cedăm, dar siguranța copilului trebuie să fie pe primul loc.
Noi, cei de la Scaune Rear Facing credem cu tărie că menirea părinților este să își protejeze copiii luând decizii pe care aceștia, uneori, nu le pot înțelege. Dar mai știm și că părințeala e meserie grea. Prin urmare, în următorul articol te vom ajuta cu idei pentru călătorii fără lacrimi și stres.
Până atunci, poți găsi informații prețioase despre scaunele rear facing pe blogul nostru sau ne poți contacta direct pentru o discuție amănunțită despre ofertele pe care le avem.
Surse:
https://www.politiaromana.ro/ro/structura-politiei-romane/unitati-centrale/directia-rutiera/statistici https://www.stiridecluj.ro/social/statistica-sumbra-peste-150-de-copii-si-au-pierdut-viata-in-accidente-rutiere-in-2021-in-romania-cat-de-important-este-scaunul-auto
https://www.carseat.se/rearfacing/rear-facing-basics/
0 Comentarii